Стаття для тих, хто сумнівається, що парфумерія - це великий бізнес і великі гроші. Вся парфумерна індустрія розвивається не тому, що дизайнери бажають задовільнити наші нюхові рецептори та створити революційний аромат, а через надприбутки. Правильніше буде сказати, що як раз через бажання отримати прибуток індустрія й працює над виробництвом ароматів.
Дана стаття написана майже під диктовку CBRCleopatra. Особисто мене ця тема дуже цікавила, але не вистачало матеріальної частини для аналізу, який люб`язно надала CBRCleopatra. Нижче наведена її аналітика та мої невеличкі доповнення.
Всі ми знаємо, що формально/неформально парфюмерія поділяється на люксову/нішеву/ натуральну/аптечну/міддл маркет/массмаркет. Звісно, ця класифікація дуже узагальнена, але для розуміння подальших цифр нам її достатньо.
Отже, статки парфумерного бізнесу 2023 - сукупний дохід 55 мільярдів доларів - офіційний легальний ринок, і орієнтовно 10 мільярдів - сірий ринок. Основний клієнт парфюмерного магазину - жінки у віці 16-45 років, із зростаючою долею чоловіків 20-40 років (які купують у середньому 3 назви парфумів щорічно). Роздивимося більш детально кожен сегмент.
Сірий ринок - економ- сегмент, який складається з регіональних, місцевих виробництв, з no-name парфумерних ліній і підпільних цеховиків. Доля на ринку - 10 мільярдів доларів. Так-так, різна парфумо-подібна кольорова вода має ось таку фінансову складову (назви типу Lucky love, Sweet love, Candy girl, Strong men, Pink тощо). До них відносять:
- Дешеві аналоги розкручених зарубіжних парфумів (схожих за назвою і дизайном флакону)
- Підробки (де схожий флакон, але не зміст)
- Дешеві синтетичні рідини (які куплені на фабриках-виробниках у країнах Європи і Азії)
Канали реалізації цієї продукції: ринки, галантереї, аптеки, мережеві супермаркети.
Середня ціна флакона - 10-40$
Згадки про асоціацію IFRA (яка представляє колективні інтереси бізнесу і гарантії безпечного використання продуктів) - немає. Це означає, що складові «парфума» можуть бути небезпечні для власника та оточуючого середовища. Це я відчула на собі, коли попросили протестити пару парфумів з даного сегменту, вдихаючи солодкі пари - відчула головний біль та першіння у горлі. Ознак простуди не було, на наступний день пройшло. Хімічна нотка, яку пам`ятаю і досі - викликає нудоту.

Мідл маркет (мейнстрім та дизайнерський масмаркет).
Доля у парфюмерному бізнесі - 35 мільярдів $. Здебільшого імпортують у Європу та ОАЕ.
Регулюється IFRA - міжнародною парфумерною асоціацією. Оскільки є згадка про асоціацію IFRA, то вже відбувається деякий контроль за речовинами, що використовуються.
Випускають дизайнерські будинки моди, які мають парфумерні лінії та незалежні парфумерні будинки (бюджетний люкс та мідлмаркет NIKE, Adidas , Mexx , Gian Marco Venturi , Tous, Guess , Banana Republic, Mercedes-Benz Mandarina Duck Playboy та ін.), а також люксова парфюмерія (Yves Saint Laurent, Lancome, Guerlain, Chanel, Christian Dior, Versace тощо ), яку я б відокремила від бюджетного люксу, але оскільки немає фінансового виокремлення - залишаю так, як є. На Фрагрантиці зареєстровано 2639 парфумерних будинків і 87 000 назв парфумів (третина з яких вже не випускається з різних фінансових, екологічних або етичних міркувань).
Середня вартість 10-100$ за флакон (в залежності від об`єму та бренду).
Канали збуту: мережеві маркети, універсами, універмаги.


Ніша
Доля у ринку - 10 мільярдів
Традиційно це були незалежні дизайнерські парфюмерні будинки, але останнім часом вони влилися у проекти будинків моди (Tom Ford, наприклад, щорічно заробляє 1 мільярд доларів. Будинок CREED, який нещодавно було куплено за 2 мільярди доларів, щорічно заробляє 260 мільйонів доларів).
Де купують - у спеціалізованих бутиках або онлайн магазинах.
Не регулюються IFRA ( завдяки помірним обсягам)!!!
Деякі будинки мають люксові та ексклюзивні лінійки, ціною від 100 до 300$. Це Frederic Malle, Amouage, Tom Ford, Gritti, Kilian, Penhaligon s, Jo Malone, Zarkoperfume, Franck Boclet, Byredo та багато інших. На Фрагрантиці зареєстровано 68 парфумерних будинків.
Фішка ніши: використовуються особливі речовини, розробляються індивідуальні формули для створення композицій, велика увага приділається не стільки окремим нотам, скільки розкриттю на різних стадіях.

Індивідуальні парфумери та артизани (ті, хто створює продукт власноруч).
Де купують - безпосередньо від автора (часто-густо з автографом) або у спеціалізованих магазинах парфумерїї.
Приклади - Tauer Parfums ( Швейцарія), Imaginary Authors(США), Partisan Parfums ( Україна), Char-Zillya ( Україна).
Фішка: втілені ідеї професійних парфумерів з цікавим, креативним та нестандартним підходом.
Вартість флакону 200-3000$

Висновки
Згідно до даних американської торгівельної палати, парфумерний бізнес на другому місці за безпечністю інвестування. Не зважаючи на велику конкуренцію, зростаючий попит дозволяє ринку стабільно зростати за рахунок нових клієнтів (нова вікова група, вплив на поведінку, реклама).
Із сумного: життя людини пронизано хімією з дитинства, що не додає здоровʼя. Обурення викликає безвідповідальне поширення парфумерних компонентів і напівфабрикатів в Україні (різна косметика для малечі, парфумерні набори для 8-10 років "зроби собі парфуми", автомати для ароматизації офісів, набори для ароматизації дому, машини, тварин.... це не рахуючи звичайної побутової хімії, від якої особисто я - не взмозі відмовитися).
Якщо запалюються зірки - виходить це комусь потрібно. «This is business, baby. It s not personal» (Це бізнес, крихітко, і нічого особистого).
Всім гарних вихідних