Чому ми обираємо парфуми?

26.12.2023 ⏰ 16:00
Рейтинг статьи 5.0 ★★★★★ голосов:46

количество комментариев:

Без довгих вступів давайте трохи підіймемо завісу над тим, що нас спонукає обирати певні парфуми, чи не обирати їх взагалі)))

1. Генетика, підступна ти гадюко!

Що до мене - я ще та поціновувачка парфумів, бо з їхньою допомогою можна підкреслити свою індивідуальність, виділитися з натовпу (так, я це полюбляю), або просто певним чином скорегувати свій настрій. Аромат - це своєрідна візитна картка, котра допомагає нам позначити певні свої риси перед іншими людьми, чи просто доповнити свій образ відповідно до стилю чи ситуації.

Але чому я обираю саме цей парфум, а моя подруга, з якою ми характерами мов близнюки, зовсім інший? Я часто зтикаюся з питанням накшталт "Чому мій чоловік\хлопець\колега\жінка\дівчина\подруга\необхідне підкреслити терпіти не може мій улюблений аромат, натомість захоплено вдихає ті, що мені не до вподоби?". Виявляється, тут у значній мірі зіграла злий жарт генетика! Науково доведено, що вона впливає на те, які саме парфуми нам до смаку.

Як зазначає Лука Турин у своїй книзі "Секрет аромату: від молекули до парфумів", наші генетичні особливості значною мірою формують наші уподобання в ароматах, бо гени відповідають за вироблення спеціальних білків, котрі "впізнають" молекули ароматичних речовин. У кожного з нас ці білки трішки відрізняються, тому ми по-різному реагуємо навіть на однакові парфуми. Як говориться "suum cuique" - "кожному своє" і тут за це висловлювання вступається сама цариця-біологія. Найяскравіший приклад у моїй практиці Chantal Thomass Chantal ThomassChantal Thomass Chantal Thomass. Що тільки про нього не говорили.... Комусь він вишня, комусь деревина, комусь ваніль, комусь пудра, комусь солодощі, комусь взагалі груша в сиропі!

Наприклад ось ми з подругою абсолютно росходимося в оцінках більшості ароматів, як я і казала... Мабуть у неї просто зовсім інші гени та білки-"нюхачі", ніж в мене. А от з чоловіком ми часто "даємо п ять" один одному, коли йдеться про вибір парфумів. Мабуть, наші генетичні коди в цій сфері більш сумісні😜

Рейчел Герц у книзі "Запах Бажання" пише, що комбінація наших генів створює унікальний "ароматичний фільтр". Саме він формує особисті смаки і несмаки в ароматах. Те, що для мене чудовий парфум - для когось нестерпний сморід і навпаки!

(*наспівує*: Баккара-Баккара, що ти робиш, баккара?")

Отже, генетика відіграє не останню роль у наших "парфумерних симпатіях". Через неї навіть близнюки можуть кардинально розходитися у виборі улюблених ароматів. Але з іншого боку, саме ця генетична різноманітність робить світ парфумерії настільки барвистим і захопливим, а розмови про парфуми настільки полярно різними. Адже кожен парфум знайде "свою" аудиторію з відповідним набором генів.

От я й кажу: генетика, підступна ти гадюко! Але дякую тобі за те, що завдяки твоїй примхливості світ парфумів такий неймовірно різнобарвний для кожного!

2. Ваш аромат нагадує мені безтурботний ранок! А ваш мені - розбите сердце!

Асоціативна пам ять - дивовижна річ. Один запах може викликати цілу низку спогадів, емоцій та образів. Чому так трапляється? Усе через особливості роботи нашого мозку.

Коли ми вдихаємо певний аромат, сигнал йде від рецепторів у носі до лімбічної системи - відділу мозку, що відповідає за емоції та пам`ять. Лімбічна система активує амігдалу, яка порівнює новий досвід із закріпленими в минулому зв`язками.

Наприклад, коли я вдихаю аромат ялівцю чи лимонних льодяників, мій мозок сигналізує, що цей запах знайомий та приємний десь на рівні підсвідомості. Він активує спогад: літо, парк неподалік, прогулянки з мамою, лимонні карамельки, кущі ялівцю, у які я занурююсь немов у джунглі. Ось як працює асоціативна пам ять на аромати! Якщо у вас те саме - це нормально та від такого не гріх бути залежним. Наприклад хтось для затишку використовує ванільні чи квіткові аромати, а мене ось заколисуює Armaf Niche - Black OnyxArmaf Niche - Black Onyx .

Запахи зберігаються в наших спогадах довше за візуальні чи слухові образи. Оскільки центр обробки нюхової інформації має прямі зв`язки з мигдалеподібним тілом і гіпокампом - відділами мозку, які відповідають за довгострокову пам`ять та емоції.

Навіщо нам така асоціативна пам`ять на запахи? Вона виконує певні еволюційні функції. Запахи допомагали первісним людям запам`ятовувати їстівні рослини, уникати небезпечних місць, знаходити джерела води. А ще запахи допомагають (і зараз теж) знайти собі пару та сформувати глибокий емоційний зв язок. Я не дуже хочу занурюватися у тему природних ароматів тіла, тож поглянемо на цей нюанс трохи з іншої сторони.

Коли ми закохуємося, у нас запускається вивільнення гормонів щастя, зокрема дофаміну, серотоніну, адреналіну. Вони активують лімбічну систему мозку та формування нових нейронних зв`язків. Так і закріплюються асоціації запаху від коханої людини із сильними позитивними емоціями.

Тому коли ми знову вловлюємо цей аромат - навіть через роки - наш мозок миттєво повертається до цих самих асоціацій. Ми згадуємо радість, хвилювання і незабутнє почуття закоханості. Ось чому аромат близької людини ми пам`ятаємо так довго і так бурхливо на нього реагуємо. Ох цей Creed AventusCreed Aventus, наче це було вчора....

Ще один цікавий феномен у моїх арома-спогадах - запах автомобільної гуми та колії поїзду. Я дуже довго нікуди не їздила, а коли з явилися час та гроші, я від кожної мандрівки відчувала ейфорію. Ці аромати викликають у мене почуття свободи, руху, радісного очікування та пригод. Ніби я вже мчу дорогою назустріч новим горизонтам! Мабуть тому Montale Dark AoudMontale Dark Aoud та Tom Ford Oud Wood IntenseTom Ford Oud Wood Intense я кожен раз зустрічаю із щирою усмішкою.

Здатність мозку пов`язувати запахи з яскравими емоціями та спогадами - це справжній диво-механізм. Він допомагає нам насолоджуватися приємними враженнями знову і знову, занурюючись у минуле, а ще - йти вперед до нових пригод, які також закарбуються емоційними ароматами в нашій пам`яті. Чи не чудово?

3. Для себе чи для оточуючих?

"Зустрічають по одягу, а проводжають по розуму", - звітує народна приказка. І справді, перше враження про людину часто складається саме з її зовнішнього вигляду. А одним з ключових елементів цього вигляду є, звісно, аромат.

З дитинства нас вчать: щоб справити гарне враження, потрібно дбати про свій зовнішній вигляд. І, зокрема, про запах. Адже приємний аромат - це ознака доглянутої, успішної та привабливої людини. Натомість "брудний" запах викликає відразу та несвідоме бажання триматися подалі (пора писати книгу "50 відтінків мускусу". О який різний він буває🤣).

Тож змалечку батьки навчають нас слідкувати за гігієною, купувати модні дезодоранти та парфуми. Реклама щодня транслює: якщо хочеш подобатися оточенню, обирай "той самий" аромат (а хто і як визначає який "той самий" - один бог знає). І ми свідомо чи несвідомо переймаємо ці стереотипи.

Але чи задумуємося ми, чому обираємо саме той чи інший запах? Чи то справді наш особистий смак та уподобання, а чи нав язані маркетологами та соціумом шаблони?

Дослідження показують, що лише 5% людей обирають парфуми, керуючись виключно власними асоціаціями та смаками. Решта 95% - свідомо чи підсвідомо озирається на те, що вважається модним, сексуальним, успішним.

Багато людей поступово перевчаються виконувати власні бажання, замінюючи їх шаблонним "так потрібно". Адже оточення сприймає нас крізь призму зовнішніх атрибутів і ми хочемо відповідати очікуванням та виглядати гарнесенько.

Особливо це стосується підлітків та молоді, які ще тільки формують власну ідентичність. Вони як губка вбирають трансльовані ззовні зразки поведінки та "правильного" iміжу.

Найпопулярніший парфум серед хлопчиків? Звісно ж, маскулінні дезодоранти "Axe" (господи, як я хочу щоб на них було написано не AXE, а гарне українське слово СОКИРА великими літерами😝), який обіцяє неабияку привабливість у протилежної статі. Дівчатка теж поспішають відповідати надиктованим очікуванням, обираючи солодкі та квіткові аромати у туалетних водах, гелях для душу чи парфумерних містах для тіла. Адже саме так має пахнути справжня дівчина, чи не так?

І лише з віком та досвідом приходить розуміння, що аромат - то дуже індивідуальна та особиста істория. Що варто дослухатися до власних бажань та асоціацій, а не до нав`язаних стереотипів.

Деякі так ніколи і не навчаються цього. Вони проживають все життя в запахових шорах, обираючи загальноприйняті, "правильні" аромати і з кожним роком все більше втрачають здатність насолоджуватися індивідуальними нюансами та задоволення від процесу вибору. У деяких випадках політкоректність має посідати певне місце (якщо ви насправді любите якісь-такі-отакі аромати, а не дефолтно обожнюєте щось ненавєязливе), бо іноді ми надягаємо парфуми зовсім не для себе. Не усе, ж, як говориться, котові ласунка😁

Я тут не стала торкатися теми які парфуми є якими, бо мабуть в кожного є +- однакова низка ароматів, які визначаються як соціальні чи індивідуалістино-дикуваті. Тільки скажу, що оверкап якого завгодно парфуму це моветон, ящо він вбиває усе живе навколо.

4. "Ароматичні дальтоніки" та непереносимість парфумів

Чи замислювалися ви коли-небудь, що для когось аромат яких завгодно парфумів може бути нестерпним, або є такі люди, котрі не чують навіть самих задушуючих парфумерних монстрів? Існують дві категорії таких людей: ті, хто фізично не спроможний адекватно сприймати запахи, та ті, хто просто їх не любить. Давайте розберемося з причинами та особливостями кожної з груп.

Перша - це люди з порушеннями нюху, так званою аносмією. Залежно від ступеня ураження, вони або взагалі нічого не відчувають, або сприймають аромати викривлено та фрагментарно.

Уявіть, що ви дивитеся на пейзаж крізь брудне скло, яке спотворює зображення. Саме так ароматичний світ постає перед людьми з аносмією. Різноманіття нюансів та відтінків для них втрачено (як у мене з Escentric Molecules Molecule 01Escentric Molecules Molecule 01 та Juliette Has a Gun Not a PerfumeJuliette Has a Gun Not a Perfume ). Але є й позитивна сторона - буває й так, що те, що багатьом не до вподоби, такі люди можуть переносити безболісно.

Причини порушень нюху можуть бути різними: дехто народжується з аносмією, а в когось вона розвивається після перенесених захворювань (привіт, ковід!) чи черепно-мозкових, або місцевих назальних травм.

Інша категорія - це здорові люди, які просто не сприймають аромати. З фізіологічної точки зору в них усе гаразд з нюхом та сприйняттям. Проте вони не відчувають задоволення, комфорту чи естетичної насолоди від парфумів.

Навіть помірні парфуми здаються їм нестерпними, викликаючи головний біль, нудоту та запаморочення. Чому виникає така антипатія до запахів у в принципі здорових людей? Тут також може бути кілька причин.

Генетична схильність, або надчутливість до ароматів - одна сторона аспекту. По-друге, психологічні травми, пов язані з певними запахами. Скажімо, людина, яка в дитинстві застудилася після прогулянки з батьком, що пахнув якимось різким одеколоном, може підсвідомо уникати схожих ароматів у дорослому житті.

Звичка та відсутність інтересу також мають величезне значення. Якщо людина з дитинства не знайома зі світом парфумерії та не відчуває потягу досліджувати його - то й не дивно що аромати її не приваблюють (але тут можно піймати один ТОЙ САМИЙ та вже не уявляти свого життя без ароматів. Бачили таке, знаємо).

Такі "ароматичні аскети" не зацікавлені у тонких композиціях та відтінках, на відміну від парфзалежних, які черпають у цьому натхнення.

Отже, у другої групи причини радше суб єктивні та психологічні. Але результат той самий - бажання мінімізувати присутність ароматів у своєму житті.

Мені іноді шкода таких людей, бо у нашому світі яскравих ароматів їм дуже непросто.

Комусь до вподоби мистецтво або музика, а комусь - спорт чи подорожі. Хіба ми засуджуємо тих, хто не захоплюється живописом? Так само не варто докоряти таким "аромопатам", якщо вони з певних причин дистанціюються від парфумерії. Найкраще буде підтримати людину, якщо вона сама проявить цікавість до цього напрямку, а якщо ні, то не докучати.

Я сподіваюся моя росповідь була цікавою. Дякую CBRCleopatra за ідею статті. Вона мабуть вийшла не такою, як я собі уявляла спочатку)))


Поделиться Telegram Viber twitter email

Комментарии к статье Чому ми обираємо парфуми?

Аватарка користувача CBRCleopatra
26.12.2023 ⏰ 20:04

Дуже цікава вийшла стаття, вельми вдячна. У моєму житті були періоди зовсім без парфумів, можливо, це були періоди депресії, коли різнобарвний світ ставав чорно-білим.

Аромати завжди були присутніми у свідомості людини, колись природні, пізніше створені для впливу на свідомість ( згадаймо церковні кадила). Наука вже давно довела, що певні аромати "вмикають" зони чуттєвості у мізках, які можуть міняти емоційні стани. Тобто, є люди, які більш чутливі до ароматів на біохімічному рівні. Але з часом парфумерна справа стала чимось набагато більшим, ніж просто рідина у флаконі. Аромати стали аксесуарами і відзнаками красивого життя. Вони ніби підіймали власницю в очах інших ( квіти, хутро, парфуми, шампанське). Тобто вони стали прикрасою. І парфуми вже стали впливати на самооцінку, тобто психологічно, на стан людини.

Як на мене впливають парфуми? В деяких випадках, вони доводять мене до особливого стану. Пояснити важко, але парфуми як музика - іноді вона викликає сльози, а іноді -піднесення. Трапляється, форма флакона викликає захоплення своєю красою. Чим більше я займаюсь парфумами, тим більше стаю інтровертом ( колись хотілося здивувати інших, але сьогодні рада здивувати себе). Чи є парфумерія залежністю? Думаю, так. У плані розширення горизонтів розуміння ( це як плавання у ставку і в океані, різниця у відчуттях :) Океан манить!

кількість респектів: 19
Аватарка користувача vwizard
29.12.2023 ⏰ 18:47

Для мене парфуми - теж як музика, або як картини. Про прекрасні місця або ситуації, навіть такі, яких в твоєму житті не було, але через чужу творчість (у т.ч. парфуми) можна їх пізнати хоча б теоретично, в уяві.

Про відмову користуватися парфумами - добре, якщо це лише алергія, аносмія або відсутність інтересу. Є ще якесь "анти-парфумерне" ольфакторне сприйняття світу, і воно у досить багатьох людей: коли майже усі парфумерні аромати бісять, і людина аж робить зауваження оточуючим, ледве хтось хоч трошки чимось напшикаєтся. Наче й немає у людини алергії, але запах будь-яких парфумів її дратує, сприймається задушливим, хімічним, занадто відволікаючим або ще якимось. Мені важко зрозуміти таких людей, але мирюся з тим, що вони існують, і намагаюся таких знайомих не дратувати ароматами.

І, звісно, є випадки відмови від парфумів (навіть від усіх парфумів взагалі) по причині психологічної травми через катастрофічні життєві обставини. Наприклад, не кожна людина в змозі знову збирати парфуми, якщо через війну втратить колекцію, яку роками за багато грошей і пошуків надбала. Бо не все вдасться відновити, не всі раритети та дорогі аромати зможе знайти знову, принаймні за наявні у неї гроші. І людина відмовляється від парфумів взагалі, бо легше перестати навіть дивитись у сторону парфумерії, щоб ніщо не нагадувало про втрачене. Ніж роками марно намагатися заново знайти або накопити гроші на усі (або хоча б улюблені, якщо їх багато) аромати, що в тебе були. І дратуватися, що далеко не завжди вдається, що відновити колекцію дуже важко, особливо якщо з фінансами проблема, а специфіка нового житла або постійні переїзди не дозволяють накопичувати майно. А якісь більш доступні нові парфуми, тим більш у вимушено обмеженій кількості, тобі це не замінять і викличуть лише злість, нагадуючи про неспроможність відновити втрачені старі, і не даючи цим спокою. Хочеться побажати, щоб ні з ким із нас такого не сталося.

кількість респектів: 12
Аватарка користувача CBRCleopatra
30.12.2023 ⏰ 11:16

Не можу не відповісти на Ваші болючі роздуми. В якомусь сенсі те, чим ми займаємося ( накопичуємо парфумерні враження), є пошуком задоволення . У будь-яку хвилину ми можемо втратити можливість відчувати аромат або самі аромати. Це можна віднести до будь-якого матеріального накопичення. Але якщо весь сенс життя звести до накопичення і задоволення, в кінцевому підсумку ми неминуче прийдемо до того, що через втрати цього, життя здаватиметься нам позбавленим сенсу. Сьогодні ми шукаємо ті сенси, які дозволяють нам прийняти нову реальність, а те, що нам подобається, лише допомагає витримувати тягар. Важливо, щоб ми змогли залишатися стійкими ( бо не буває зовсім незламних, на жаль), і наш прекрасний досвід позитивних емоцій був допоміжним у тому, щоб пережити важкі часи. Тому, якщо виникає питання - чи на часі займатися тим, чим ми залюбки займалися раніше, моя відповідь -так, бо це не просто спогади, а і віра в майбутнє.

кількість респектів: 10
Аватарка користувача vwizard
30.12.2023 ⏰ 12:31

У часи підвищених негативних емоцій (і я не тільки про війну, було і особисте усіляке) мене навіть сильніше тягне купувати відливанти, це допомагає додати фарб та позитиву до світосприйняття, якщо їх там не вистачає. Головне - стримуватися від аж занадто імпульсивних і масштабних покупок, які потім вже й класти ніде😁 Мене моє парфумерне хобі дійсно підтримує. І те, що з моєю квартирою і парфумами все гаразд, бо з втратою колекції я б відмовилася від парфумів взагалі (по причинах, які описала у попередньому коменті) й завела б якесь кардинально інше хобі, яким не займалася раніше, тобто нічого з ним пов язаного не втрачала.

кількість респектів: 7
Присоединится к каналу новостей kremchik.ua, чтобы быть в курсе обновлений блоговTelegramTelegram Google NewsGoogle News

Новые комментарии к статьям

Моє знайомство з парфумами Francesca Bianchi_ або Чи пробігали кози?:) article-image Комментарий к новости
Моє знайомство з парфумами Francesca Bianchi_ або Чи пробігали кози?:)
juljchik 03.10.2025 20:09

pairis, щиро дякую Вам за поради і цікаву інформацію 🌹

Коли золото листя зустрічається з ароматами_ ти отримуєш Радість article-image Комментарий к новости
Коли золото листя зустрічається з ароматами_ ти отримуєш Радість
koxana 03.10.2025 14:43

Asedo, дякую за підтримку 🤗

Ваша добірка ароматів на осінь 🍂 гарна, з ароматами знайома крім Ella K Parfums Melodie D`Altai, зацікавлена спробувати!

Коли золото листя зустрічається з ароматами_ ти отримуєш Радість article-image Комментарий к новости
Коли золото листя зустрічається з ароматами_ ти отримуєш Радість
Asedo 03.10.2025 13:02

хочу підтримати вас щодо Chloe L`Eau De Parfum IntenseChloe L`Eau De Parfum Intense - чудовий аромат, наче нічого "вау", але дуже ладний.

На осінь люблю аромати шкіряні, димні, гурманські, пряннощі, амбра - на рівні асоціацій щось як м`який шалик чи плед, теплі напої, спостереження за природою, трохи меланхолії, роздумів про сенси ))

Мої базові фаворити не змінюються вже декілька років. Хотіла знайти щось нове, пробую, але завжди повертаюся до своєї "осінньої п`ятірки":

By Kilian Apple Brandy on the RocksBy Kilian Apple Brandy on the Rocks

Miller Harris SoufflotMiller Harris Soufflot

Ella K Parfums Melodie D`AltaiElla K Parfums Melodie D`Altai

The Merchant Of Venice CraqueleThe Merchant Of Venice Craquele

Molinard Habanita Eau de ParfumMolinard Habanita Eau de Parfum

Ще є варіанти, але вони саме як варіанти цього базового сету. Осінь поки не сприяє експериментам ))

Моє знайомство з парфумами Francesca Bianchi_ або Чи пробігали кози?:) article-image Комментарий к новости
Моє знайомство з парфумами Francesca Bianchi_ або Чи пробігали кози?:)
pairis 02.10.2025 22:40

Щодо цін, 2500 - то є нормальна ціна на Франческу, бо це сірий імпорт. Можна купити навіть дешевше, ніж 2500 грн за флакон, але треба полювати на знижки у магазинах. Те, що оригінали продаються виключно у дʼюті фрі та офіційних бутіках - міф.

Моє знайомство з парфумами Francesca Bianchi_ або Чи пробігали кози?:) article-image Комментарий к новости
Моє знайомство з парфумами Francesca Bianchi_ або Чи пробігали кози?:)
pairis 02.10.2025 22:16

Франческа така і є - тваринність відчутна у всіх її витворах, до того ж всі аромати мають схожу базу, тому скоріш просто не ваш бренд.

Але ви можете спробувати інші її аромати у Ле Флаконі (нішевий офлайн бутік у Києві), бренд там представлений.

З найбільш зрозумілих, якщо можна так сказати, на мій погляд є Tyger Tyger (він більш у сторону старої класики, але має не дуже виражене вінтажне звучання), Sex and the Sea та Unspoken Musk.

Облоко Тегов: ,
,
,
,
,
,