Сторітелінг нині - один із важливих маркетингових трендів. Загалом йдеться про історії, які продають товар, послугу, персону, зачіпаючи за живе потенційного покупця, бо через сюжети встановлюється емоційний зв язок і певна довіра до бренду. Якщо занурившись у сюжет, я відчула цікавість чи розчуленість, була зворушена чи вражена - звісно, продукт, про який мені розповіли, для мене оживає) І я з великою долею ймовірності захочу його хоча б спробувати.
Парфуми - не виключення, тому історії, до яких нас відсилають чи-то назви, чи-то описи, дуже важливі. Метафора чи алегорія - це один із способів прояву сторітелінгу (тут згадуємо, наприклад, промовисті назви парфумів, Versace Eros Pour Femme чи
Etat Libre d`Orange Tilda Swinton Like This - ви ж розумієте, до чого/кого вони нас відсилають), але я сьогодні хочу поговорити про справжні сюжети, хоч і невеличкі. Тож які аромати чи бренди згадуються?
Penhaligon`s portraits
Серія ароматів, що являє собою вікторіанський роман або історію у парфумах. Penhaligon`s через аромати (і до речі, флакони) розкриває характери й натякає на інтриги і таємниці кожного з членів родини лорда Джорджа.
Сам лорд Джордж - благородна людина, віддана Британії й власним зобов`язанням. Любить мисливство, бренді і посиденьки перед каміном, а також повторювати загадкову фразу: «Плоть слабка». Його тотемна тварина - олень, його парфум - Penhaligon`s Portraits The Tragedy of Lord George, фужерний димний, солонувато-деревний, що натякає або на якусь чоловічу трагічну історію, або на аромат його улюбленої піни для гоління із, певно, нотками хорошого бренді.
Дружина лорда Джорджа леді Бланш - втілення гідності й багатства, бо і батьки були дуже заможними, і для шлюбу вона обрала титулованого британця. Гнучка, граціозна, амбітна і розважлива, із гарними манерами - здавалося б, портрет класичний. Проте про неї кажуть: «Вона приховує вбивство! - але не злочин», тож і тут - інтрига. Її тотемна тварина - леопард, її аромат - Penhaligon`s Portraits The Revenge of Lady Blanche, квітково-зелений, із нотами нарцису, ірисів та гіацинтів.
Донька лорда Джорджа і леді Бланш - герцогиня Роза, тож її аромат - Penhaligon`s Portraits The Coveted Duchess Rose, а тотемна тварина - лисиця. Герцогиня Роза взяла нещасливий шлюб, але ж не зрадила життю - про це свідчать кремово-квіткові нотки аромату, поєднані із яскравим мандарином та, звісно, трояндою. Її чоловік, яскравий епатажний герцог Дьюки, часто без дружини відвідує оперу й інші світські заходи, віддаючи перевагу чоловічій компанії. Тому його тотемна тварина - це англійський фокхаунд, найкращий друг британських чоловіків. Його аромат -
Penhaligon`s Portraits Much Ado About the Duke, деревно-шкіряний, із тонкою, ледве відчутною ноткою запиленої троянди - певно, герцогині Рози, яка чекає його вдома.
Це тільки четверо персонажів, але ж у вікторіанському романі Penghaligon`s їх значно більше: коханка лорда Джорджа Клара (ні, так про неї - звісно! - ніхто не каже, але якщо підійти до неї трохи ближче, можна відчути аромат його димного бренді), її таємний син, зухвалий кузен Метью, безсердечна Хелен… Зараз колекція Penhaligon`s portraits налічує уже більше 18 парфумів, що наближають нас до розуміння британської душі.
Byredo Parfums
Концепція всіх ароматів Byredo - альтернативна розкіш. У звичному розумінні розкішшю є щось надзвичайно коштовне, дороге, часто - недосяжне для звичайної людини. Але ж Byredo натомість пропонує іншу ідею: найбільша розкіш - бути собою. Бен Горхем, засновник Byredo, зауважує, що аромати можуть викликати з пам`яті образи минулого. Тому й за основу ідей для ароматів парфумери взяли концепт колективної пам`яті, такі собі аромати-тригери, що об`єднують багатьох із нас. Спочатку емоція, потім ноти аромату, на що, до речі, і натякає назва бренду: «by redolence», вільний переклад - «спогад за пахощами». Тож які історії нам розповідають парфуми від Byredo?
Byredo Parfums Green - згадки з дитинства про батька Бена, який пішов з родини, коли хлопчику виповнилося 6 років. Найвиразніший спогад - від батька пахло зеленими бобами, але ж аромат не тільки про це, а і про дитячі біль і образу, смуток і любов.
Byredo Parfums Bal d`Afrique - фантазія Бена про можливу поїздку до Африки. Його батько жив там протягом 15 років та писав про це у своєму щоденнику. А хлопчик читав та уявляв себе у тропічних лісах, на вантажних кораблях, у безкраїх пустелях, серед корінних мешканців тих загадкових територій.
Byredo Parfums Blanche - композиція, присвячена дружині й матері дітей Бена. «Я задумав Blanche як квінтесенцію білого кольору. Вперше при роботі над композицією я думав про конкретну людину - мою жінку, створюючи аромат для неї і про неї. Їй дуже подобається те, що я роблю, але сама вона практично не користується парфумами. Після народження нашої дочки я знайшов ту єдину бездоганну формулу, яка змогла відобразити в ароматі невинність і чистоту моєї коханої».
До цієї ж концепції я б додала ще один інтригуючий аромат - Byredo Parfums Unnamed, що був випущений до 10-річчя бренду. Композиція, що позбавлена назви, отже, залишає повну свободу до асоціювання, симпатій, спогадів та роздумів. Кожен може по-своєму інтерпретувати піраміду аромату - спочатку джин із рожевим перцем, потім ірис з фіалкою у серці, а у базі мох із ялівцем. Читала, що до пакування аромату додали набір літер, тож цей аромат може звучати тільки про мій спогад чи мою емоцію, і назватися - тільки мною. Красива ідея, як на мене)
Окрема історія - парфуми Місячної колекції Tiziana Terenzi
Міфологічне підґрунтя - золота жила для сторітелінгу, бо багато хто знайомий із змістом легенд, а отже, скоріш за все зрозуміє посилання авторів, у тому числі неймінгу парфумів. Не буду торкатися славнозвісної Tiziana Terenzi Kirke, бо для мене історія виглядає не стільки звабливою, скільки сумнівною: так, Цирцея сподобалася Одиссею, прожила рік із ним на своєму острові, допомогла йому у подальших пригодах, наскільки могла, але ж як на мене, з міфу вимальовується образ агресивної й одинокої чарівниці, яка не чекає від світу жодних приємностей, і перших побачених чоловіків перетворює на свиней.
А ось Андромеда, героїня іншого аромату цього ж бренду Tiziana Terenzi Andromeda, уособлює собою жіночий образ із значно меншою кількістю протиріч. Її мати Касіопея (так-так, інший аромат із Місячної колекції -
Tiziana Terenzi Cassiopea) похвалилась красою своєї доньки: нібито Андромеда гарніша за нереїд. Звісно, богиням це не сподобалося, вони пожалілися Посейдону, і той прислав морське чудовисько, приборкати яке можна було тільки принесши у жертву красуню Андромеду. Дівчину приковали до скелі, але ж її побачив Персей, і був вражений її красою. Тож взявши обіцянку, що він зможе одружитися із нещасною красунею, він за допомогою голови Медузи Горгони переміг чудовисько, перетворивши його на камінь, та взяв щлюб із врятованою Андромедою. Ось така історія про магію жіночої краси й уміння жінки надихнути чоловіка на героїчний вчинок спокушає спробувати аромат, чи не так?)
Ну і наостанок згадаю ще один дуже відомий аромат, бо не сказати про нього, роздумуючи про сторітелінг у парфумерії, непристойно. Авжеж це Guerlain Shalimar Eau De Toilette - східний цитрусово-пудровий аромат, із нотками квітів і ванілі.
Жака Герлена на створення цього аромату надихнула легенда, яку розповів йому його друг Жюстен Дюпон, що повернувся із мандрівки до Індії. Шак Жахан, величний індійський імператор, беззастережно покохав Мумтаз Махал і пообіцяв збудувати для неї чудовий палац із розкішним садом навкруги. На жаль, його кохана померла, коли народжувала їхню дитину. Тоді єдиною здійсненною мрією правителя стало будівництво такого палацу - красивого, як Мумтаз, безмежного, як його горе, величного, як його почуття до цієї жінки. Архітектор пропонував йому кілька різних проєктів, але всі вони були не ті. І тоді правитель наказав: вбийте дружину архітектора, щоб він відчув те, що відчуваю я, і тоді він створить те, що я обіцяв. Так і вийшло. За легендою, так і з`явився надзвичайний палац, одне із чудес світу, - Тадж Махал.
Що ж, це далеко не всі аромати, історії створення яких зацікавлюють, змушують відчувати, посміхатися, сумувати, згадувати власний досвід і власні переживання. Але і без того пост вийшов надто довгим)))